FINE BOOKS, PRINTS AND PHOTOGRAPHS.

7

Optics. KIRCHER. Ars Magna Lucis et Umbrae, in X. libros digesta.

1671
EUR 3.000,00
Base d'asta
EUR 4.000,00 / 5.000,00
Stima

Descrizione

Optics. KIRCHER. Ars Magna Lucis et Umbrae, in X. libros digesta.
1671

 
KIRCHER, Athanasius. Ars Magna Lucis et Umbrae, in X. libros digesta.
Amsterdam, Jean Jansson & Eredi di Elizaeus Weyerstraet, 1671

Folio. 374x242 mm. Legatura coeva piena pergamena rigida. 34 carte non numerate [compresi Antiporta, Frontespizio e Ritratto], pagine 810, 5 carte non numerate, verso ultima carta bianca. Testo in latino su due colonne. Numerose illustrazioni xilografiche e incisioni su rame nel testo di diverse dimensioni, molte a piena pagina. Due tavole con tabelle, recto e verso su foglio dopo pagina 292, una tavola dopo pagina 422, in fine una grande tavola più volte ripiegata. In totale, Antiporta allegorica, Ritratto di Jean Frederico Conte di Waldstein, 2 tabelle a piena pagina, una Tavola con quattro Costellazioni, una grande tavola ripiegata in fine con ‘Oroscopium Catholicum’, tutte incise in rame fuori testo
Usuali diffuse bruniture per la qualità della carta, più forti in alcune pagine, macchiette e foxing. Esemplare completo con la grande tavola ripiegata ‘Horoscopium Catholicum’, spesso mancante.

Seconda edizione ampliata, magnificamente figurata di questa enciclopedia dedicata all'ottica in tutti i suoi aspetti. L’opera tratta estesamente della luce, dell’astronomia e dei fenomeni ottici, con ampi approfondimente su diversi argomenti correlati, tra cui le prime descrizioni della camera oscura, della lanterna magica (con due incisioni su rame alle pagine 768 e 769), della bioluminescenza e della fosforescenza, nonché discussioni su meridiane, macchine volanti e osservazioni astronomiche tramite telescopio.
Merill: “Before writing this book, Kircher had read Kepler's Ad Vitellionem paralipomena (1604), the first modern work on optics”
L'Antiporta allegorica è incisa da Pierre Miotte, Il ritratto, inciso da Hendrick Bary, raffigura il conte Johann Friedrich von Waldstein, al quale Kircher dedicò questo libro. In fine la grandissima tavola ripiegata che raffigura l’Oroscopo Universale della Compagnia di Gesù, creato e disegnato dallo stesso Kircher. 

Becker 217; Merrill 7; Norman 1216 (all citing the original edition); Caillet 5770; Dünnhaupt (Kircher) 7.2; Liebmann & Wahl 937 (this edition); DSB VII, 375; Frizot, A New History of Photography, pages 17-18; Harvey, A History of Luminescence, pages 103-06 and 312-13.

Condition Report

KIRCHER, Athanasius. Ars Magna Lucis et Umbrae, in X. libros digesta.
Amsterdam, Jean Jansson & Eredi di Elizaeus Weyerstraet, 1671

Folio. 374x242 mm. Contemporary full stiff vellum binding. 34 unnumbered leaves [including frontispiece, title-page and portrait], pp. 810, 5 unnumbered leaves, last blank leaf. Latin text on two columns. Several woodcut illustrations and engraved copper illustration in the text of different size, a lot on full page. Two plates on tables, recto and verso on leaf after page 292, a plate after p. 422, at the end a large folded plate. In total, allegorical frontispiece, portrait of Jean Frederico Conte from Waldstein, two full page tables, a plate with the Four Constellations, a large folded plate at the end ‘Oroscopium Catholicum’, all of them engraved on copper out text. Spread usual browning due to the quality of paper, stronger in some pages, little stains and foxing. Complete specimen with the large folded plate ‘Horoscopium Catholicum’, often missing.

Magnificently illustrated, expanded second edition of this encyclopaedia devoted to optics in all its aspects. The work deals extensively with light, astronomy and optical phenomena, with extensive coverage of various related topics, including early descriptions of the camera obscura, the magic lantern (with two copper engravings on pages 768 and 769), bioluminescence and phosphorescence, as well as discussions of sundials, flying machines and astronomical observations through the telescope.
Merill: ‘Before writing this book, Kircher had read Kepler's Ad Vitellionem paralipomena (1604), the first modern work on optics.’
The allegorical frontispiece is engraved by Pierre Miotte, the portrait, engraved by Hendrick Bary, depicts Count Johann Friedrich von Waldstein, to whom Kircher dedicated this book. At the end is a large folded plate depicting the Universal Horoscope of the Society of Jesus, created and designed by Kircher himself.

Becker 217; Merrill 7; Norman 1216 (all citing the original edition); Caillet 5770; Dünnhaupt (Kircher) 7.2; Liebmann & Wahl 937 (this edition); DSB VII, 375; Frizot, A New History of Photography, pages 17-18; Harvey, A History of Luminescence, pages 103-06 and 312-13.

Bibliografia

Becker 217; Merrill 7; Norman 1216 (all citing the original edition); Caillet 5770; Dünnhaupt (Kircher) 7.2; Liebmann & Wahl 937 (this edition); DSB VII, 375; Frizot, A New History of Photography, pages 17-18; Harvey, A History of Luminescence, pages 103-06 and 312-13.
mer 2 Luglio 2025
Orari Asta
Via dei Soncin 28, 35122 Padova Italia
ESIBIZIONE: 28-30 Giugno 2025 solo su appuntamento.