RARE and PRECIOUS BOOKS, MANUSCRIPTS, DOCUMENTS, & PRINTS

103

PIRANESI. Le Antichità romane.

1756
EUR 55.000,00
Base d'asta
EUR 70.000,00 / 80.000,00
Stima

Descrizione

PIRANESI. Le Antichità romane.
1756

 
PIRANESI, Giovanni Battista. Le Antichità romane.
Roma, Stamperia di Angelo Rotilj, 1756

4 Volumi in folio. 560x425 mm. Legatura coeva in cartonato marmorizzato. 

Vol. 1: Antiporta con ritratto di Piranesi inciso da Polanzani, Frontespizio a stampa, tavola di dedica incisa a doppia pagina con testo 'Utilitati Publicae' (secondo stato dopo la cancellazione della dedica di 'Lord Charlemont'), Pagine 10 (Prefazione, Imprimatur, Opere di Piranesi, Avviso ai lettori), pp. XI (Spiegazioni e Osservazioni), Pagine 40, pp. 13, così ripartite: pp. III (Indice o sia Spiegazione), IV (Indice), III (Indice), una bianca, II (Repertorio). 44 tavole incise, numerate I-XLIIII, di cui 5 doppia pagina, 1 grande tavola su due fogli ripiegata, 2 tavole ripiegate su 1 foglio e 30 tavole a pagina singola con due immagini.
Vol. 2: Frontespizio inciso, Antiporta incisa a doppia pagina ed elenco dei soggetti inciso, 63 tavole incise, numerate I - LXIII (compresi titolo, Antiporta ed elenco dei soggetti), di cui 44 a doppia pagina ed una grande tavola ripiegata a doppia pagina 
Vol. 3: Frontespizio inciso, Antiporta incisa su doppia pagina, 54 tavole, numerate I - LIV (compresi titolo e Antiporta), di cui 42 a doppia pagina ed una grande tavola ripiegata a doppia pagina su 2 fogli (quattro tavole sono di Girolamo Rossi e una di artista anonimo);
Vol. 4: Frontespizio inciso, Antiporta incisa a doppia pagina, elenco dei soggetti inciso, 57 tavole (compresi titolo e Antiporta ed elenco).
In totale, Ritratto di Piranesi di Felice Polanzani, datato 1750, 6 Iniziali, 2 vignette e 218 tavole, tutto inciso in rame.
Ex libris araldico incollato al contropiatto “ex Bibliotheca Koeffringanea”. 
Ottimo stato di conservazione, esemplare di grande freschezza, fogli con ampi margini, in barbe. 

Rarissima prima edizione dell’opera più importante di Piranesi. Questa impresa monumentale, che richiese otto anni di attento studio e scavo da parte di Piranesi, consolidò la sua reputazione di principale protagonista dell'archeologia romana. Il volume I spiega la struttura urbana dell'antica Roma, illustrandone le mura, le difese, gli acquedotti e i monumenti pubblici. I volumi II - III comprendono i progetti della Camera Sepolcrali e sono dedicati ai vasti resti di sepolcri intorno a Roma. Il volume IV si concentra sulle imprese eroiche dell'ingegneria romana documentando i ponti e le strutture monumentali come la Curia Hostilia, la sottostruttura del Tempio di Claudio, il mausoleo di Adriano (Castel Sant'Angelo) e il Teatro di Marcello. 
Hyatt Mayor: “After two hundred years, the work still remains the vastest picture book of buildings and antiquities in Rome. Almost half the plates record things that have since vanished or been further damaged. It is the first book that attempted to reassemble objects that had been found and then scattered. The big plate of the Roman water system was the first painstaking reconstruction of far flung and complicated ruins, and alone cost him six months of drawing, digging and measuring. This book also went farther than previous attempts to interpret ancient remains in the light of ancient texts, and especially in the light of Vitruvius' description of Roman engineering practice.”
I titoli incisi a doppia pagina dei volumi 2 e 3 de Le Antichità Romane di Piranesi mostrano l'artista come il più visionario degli archeologi classici. John Wilton-Ely osserva che Piranesi utilizzò anche opere di altri artisti, principalmente nei volumi II e III. 
Hind, 83-84; Focillon, II, A 144-395; Wilton-Ely, I, pp. 327-582 e ill. 279-528; Millard 88.
Hyatt Mayor, Piranesi, pag. 12.

Condition Report

PIRANESI, Giovanni Battista. Le Antichità romane.
Roma, Stamperia di Angelo Rotilj, 1756

4 folio volumes. 560 x 425 mm. Contemporary marbled cardboard binding.

Vol. 1: Frontispiece with a portrait of Piranesi engraved by Polanzani, printed title page, double-page engraved dedication plate with the text 'Utilitati Publicae' (second state after the erasure of the dedication by 'Lord Charlemont'), 10 pages (Prefazione, Imprimatur, Opere di Piranesi, Avviso ai lettori), pp. XI (Spiegazioni e Osservazioni), 40 pages, pp. 13, divided as follows: pp. III (Indice o sia Spiegazione), IV (Indice), III (Indice), one blank, II (Repertorio). 44 engraved plates, numbered I-XLIIII, including 5 double-page plates, 1 large folded plate on two sheets, 2 folded plates on one sheet, and 30 single-page plates with two images.
Vol. 2: Engraved title page, double-page engraved frontispiece, and engraved list of subjects, 63 engraved plates, numbered I - LXIII (including title, frontispiece, and list of subjects), including 44 double-page plates and one large double-page fold-out plate.
Vol. 3: Engraved title page, double-page engraved frontispiece, 54 plates, numbered I - LIV (including title and frontispiece), including 42 double-page plates and one large double-page fold-out plate on two sheets (four plates are by Girolamo Rossi and one by an anonymous artist);
Vol. 4: Engraved title page, double-page engraved frontispiece, engraved list of subjects, 57 plates (including title, frontispiece, and list).
In total, Portrait of Piranesi by Felice Polanzani, dated 1750, 6 initials, 2 vignettes, and 218 plates, all copperplate engravings.
Heraldic bookplate glued to the inside cover "ex Bibliotheca Koeffringanea".
Excellent condition, a very fresh copy with wide margins and uncut.

An extremely rare first edition of Piranesi's most important work. This monumental undertaking, which required eight years of careful study and excavation by Piranesi, cemented his reputation as a leading figure in Roman archaeology. Volume I explains the urban structure of ancient Rome, illustrating its walls, defenses, aqueducts, and public monuments. Volumes II–III include plans for the Chamber of the Tombs and are dedicated to the vast remains of tombs around Rome. Volume IV focuses on the heroic feats of Roman engineering, documenting bridges and monumental structures such as the Curia Hostilia, the substructure of the Temple of Claudius, Hadrian's Mausoleum (Castel Sant'Angelo), and the Theatre of Marcellus.
Hyatt Mayor: “After two hundred years, the work still remains the vastest picture book of buildings and antiquities in Rome. Almost half the plates record things that have since vanished or been further damaged. It is the first book that attempted to reassemble objects that had been found and then scattered. The big plate of the Roman water system was the first painstaking reconstruction of far flung and complicated ruins, and alone cost him six months of drawing, digging and measuring. This book also went farther than previous attempts to interpret ancient remains in the light of ancient texts, and especially in the light of Vitruvius' description of Roman engineering practice.”

Bibliografia

Hind, 83-84; Focillon, II, A 144-395; Wilton-Ely, I, pp. 327-582 e ill. 279-528; Millard 88.
Hyatt Mayor, Piranesi, pag. 12.

mar 25 -  mer 26 Novembre 2025
Orari Asta
Via dei Soncin, 28 35122 Padova

ESIBIZIONE: 21-23 Novembre 2025 solo su appuntamento.


Per prenotare il vostro appuntamento chiamare il numero 049 8755317 o mandare una email a info@badoemart.it

Ricordiamo che il nostro staff rimane a vostra disposizione per eseguire condition report dettagliati con foto aggiuntive a quelle già presenti in catalogo.