VESALIUS. De humani corporis fabrica libri septem. Cum indice rerum & uerborum memorabilium locupletissimo.
1568
VESALIUS, Andreas. De humani corporis fabrica libri septem. Cum indice rerum & uerborum memorabilium locupletissimo.
Venezia, Francesco De Franceschi senese & Johann Criegher, 1568
Folio. Legatura in piena pelle bazzana bionda, filetto in oro sui piatti, dorso a nervi. Pagine [12], 510, [46]. Grande marca tipografica sul Frontespizio, Iniziali e Testatine, xilografiche, carattere romano, corsivo e greco. Numerose illustrazioni anatomiche xilografiche, alcune a piena pagina. Moderno Ex libris “A. Denier” incollato al contropiatto, antiche note manoscritte di possesso sul Frontespizio. Sporadiche macchie, buon esemplare.
Terza edizione illustrata, in-folio, e quarta edizione del testo. Il foglio 2d5 (p. 321) contiene figure da ritagliare e sovrapporre all'illustrazione di pagina 318 ove è raffigurato il sistema arterioso del corpo: in questa copia è lasciato intatto. L’opera è stampata su carta forte e contiene note marginali come nell'edizione di Basilea del 1555. Le illustrazioni qui presenti sono copie ridotte dei blocchi impressi per la prima edizione del 1543. Mortimer: “The copying was done from the Oporin edition of 1555 and includes eight additions made in 1555. The Basel woodcuts are attributed to Jan Stephan van Calcar, a pupil of Titian. Franceschi states in his dedication to Antonio Montecatini that Giovanni Chrieger cut these Venice copies”
Cushing, p. 92: “"In 1564, the year of his death, Vesalius stopped in Venice on his way to the Holy Land and submitted his last book, a reply to Fallopius, to the printer Francesco Senense for publication. This same printer, four years later, in collaboration with a Pomeranian engraver, Johannes Criegher, whose name he generously coupled with his own as printer, ventured to print a complete text of the 1555 Fabrica in a smaller format and with all of the wood-blocks recut in smaller size. [. . .] The new woodcuts for the illustrations, however, were so well executed that the engraver might almost have passed for the same person who in Venice at the behest of Vesalius had cut the original blocks for the larger work. It must have been not only an expensive undertaking but a venturesome one [. . .] This edition was a foreign book, printed without licence, there being no regulation at the time (1568) to prevent this and it was a common enough practice”.
Choulant-Frank, p.182; Osler 569; Waller 9902; Adams V-606; Mortimer, Harvard Italian 529; NLM/Durling 4580; Machiels V-228; Cushing, A bio-bibliography of Andreas Vesalius, VI.A.-4.